vrijdag 23 juli 2021

077. Vrijheid van Meningsuiting

 VRIJHEID VAN MENINGSUITING

 

 

 

‘Onze barak stond vlak bij de ovens van de crematoria. ’s Nachts hoorde ik gegil van kinderen die levend in het vuur werden gegooid’. (kampoverlevende Igor Malickij)

 

Ik schrijf doorgaans columns over onderwijs gerelateerde zaken. Ik denk dat onderstaande column dat via een omweg ook is.

 

We hebben ze deze week allemaal gezien; de foto’s van de antivax protesten in, ik meen, Rotterdam. Hier werd in woord en beeld een vergelijking getrokken met de Tweede Wereldoorlog. Deze vergelijking werd gelardeerd met concentratiekamp-kleding, Jodensterren en onsmakelijke teksten.

De internetstorm was, terecht, compleet. Hier was en is natuurlijk een grens overschreden die gelukkig voor de meeste mensen duidelijk is. 

 

Toch hoorde je ook mensen zeggen dat het valt onder de Vrijheid Van MeningsUiting (VVMU).

Deze VVMU is voor mij een groot goed. Het maakt Nederland voor mij een fijn land. Iedereen moet zijn mening durven en kunnen uiten. Maar ……. ik zal proberen aan te tonen dat we hier niet met een mening te maken hebben.

 

Als ik zeg dat ik Mark Rutten een enorme pannenkoek vind mag ik dat. Gelukkig maar. Mijn mening kan ik gewoon de wereld in gooien. Maar als ik zeg dat hij in zijn vrije tijd als hobby hamsters martelt met een soldeerbout mag ik dat niet. En ook dat is maar goed ook. Dat valt onder de categorie smaad. Wat is smaad?  “Er is sprake van smaad als iemand opzettelijk ‘slechte’ dingen zegt over een ander, met als doel dat anderen dit ter ore komt en deze persoon in een slecht daglicht wordt gesteld.” (https://www.wetrecht.nl/smaad/)

 

Waarom is het eerder genoemde protest smadelijk? Omdat degenen die wel achter de maatregelen tegen Corona staan worden weggezet als mensen die het accepteren dat er net zulke vreselijke dingen (zullen gaan) gebeuren als in de Tweede Wereldoorlog. En dat inclusief onderduiken, kampen en andere onfrisse zaken. Ze hebben het geweten. Dat geldt dus ook voor mij. En smaad is strafbaar.

Holocaustontkenning is dat ook, maar de vraag is of er hier daarvan sprake is. Lijkt me weer iets dat jaren duurt om te kunnen aantonen.

 

Je mag dus gewoon zeggen dat je het niet eens bent met de maatregelen die er nu zijn. Gelukkig maar. Dat valt gewoon onder de VVMU. Die VVMU die er trouwens in de Tweede Wereldoorlog niet was en nu wel …….. wat een verschil. 

Dat recht is door onze voorouders bevochten. Als eerbetoon aan hun moeten we zorgvuldig met dit recht omgaan. Het is een kostbaar en kwetsbaar recht. 

Daarom ……… bij het recht dat je hebt om je mening te uiten hoort mijns inziens ook een plicht; de plicht om deze mening op een manier te brengen waar anderen over kunnen nadenken en waar anderen wellicht hun eigen mening op kunnen baseren. Dat moet ook de reden zijn waarom je je mening uit.

Die mogelijkheid is door de onfrisse verpakking volledig verdwenen. Ik heb tenminste geen enkele behoefte meer om hier naar te luisteren. Wellicht een gemiste kans. 

 

Een andere grens die voor mij persoonlijk nog geldt is het opzettelijk beledigen of kwetsen van mensen met je mening. Ik zeg duidelijk: opzettelijk.

Tegenwoordig zijn mensen vaak beledigd door je mening. Gekwetst is men al snel heden ten dage. Een tram naar het strand “bikinilijn” noemen is al voldoende. Dat is jammer ….. voor degene die gekwetst is. De bedenker van deze taalgrap zal echt niet hebben bedacht dat deze kinderachtige gekwetstheid op de loer lag.

Als je met een kampoutfit en een Jodenster op achter tralies walgelijke teksten meedraagt kwets je wel opzettelijk. Zeker als je stralend op de foto gaat voor je 5 minutes of fame. Je moet dan weten dat er mensen zijn die je hier veel pijn mee doet. Dan moet je je afvragen wat je doel is. Dat is hier duidelijk kwetsen en niet je punt maken.

 

Een en ander vraagt een zekere reflectie vooraf en nadenken over eventuele gevolgen van je acties. Dat moet hier ook gebeurd zijn.

Mensen zeggen vergoelijkend dat het mensen zijn zonder historisch besef of gebrek aan kennis. Dat geloof ik helaas niet. Je moet als volwassene wel erg onder een steen geleefd hebben om niet te weten wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. Wellicht niet de gruwelijkheden uit de openingszin waar u van schrok, maar men moet weten dat het verschrikkelijk was. We praten hier derhalve echt over een bewust kwaadaardige en doelbewuste actie gericht op het kwetsen van mensen. Het gaat hier niet om het maken van je punt.

 

Dat is jammer en contraproductief. Daar waar ik best geïnteresseerd was in de mening van andersdenkenden in deze moet ik nu toegeven dat ook de andere kant door deze actie zal verharden in hun standpunt. Dus eigenlijk is het tegenovergestelde bereikt van wat men, denk ik, voor ogen had.

 

Bertus Meijer

Juli 2021


 

 

 

 





1 opmerking:

  1. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen