zondag 14 juli 2019

039. Gebakken zwammen




Gebakken zwammen .

Kijk eens op de homepage van scholen om een eerste indruk te krijgen van die school. Ouders doen dat ook. De schrik slaat je dan enigszins om het hart. Wat een berg gebakken zwamlucht kom je daar tegen. Als ouders een school voor hun kind kiezen is deze homepage dus het eerste dat ze tegenkomen. 

Ik deel een aantal voorbeelden van wat die ouders lezen. Zonder de naam van de school te noemen. Dat zou soms sneu zijn.

·      “ …… Het betreft relatie, competentie en autonomie en aandacht voor de resultaten.”

·      Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor elkaar, hun werk en hun omgeving.

·      De doelstelling is daarbij om de kinderen op te voeden als zelfstandige, verantwoordelijke, creatieve en kritische mensen die het beste uit zichzelf halen.

·      In een rijke, veilige leeromgeving stimuleren wij kinderen samen te leren, werken en spelen

·      Wij willen in die periode de mogelijkheden van de kinderen zoveel mogelijk benutten

·      “Onze missie is om al onze leerlingen, ongeacht culturele achtergrond, religie of sociaal milieu, maximale kansen te geven op een goede toekomst.”

·      Daarbij willen wij tegemoetkomen aan de unieke individuele behoeftes en mogelijkheden van ieder kind in een veilige omgeving.”

·      “ …….concreet invulling te geven aan normen en waarden als verdraagzaamheid, respect voor elkaar, sociaal-maatschappelijk bewustzijn en behulpzaamheid.”

·      “In een fijn leef- en werkklimaat staan prestaties, sociale vaardigheden en individuele begeleiding voorop.”

·      “Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor elkaar, hun werk en hun omgeving.”

·      “De volgende vier pijlers staan centraal binnen ons onderwijs: eigenaarschap, een rijke leeromgeving, talentontwikkeling en het bevorderen van de digitale geletterdheid.”

·      Daarnaast geven wij zaken als respect voor elkaar, naastenliefde en solidariteit een actieve plaats in ons onderwijs.”

·      “Een school waar we het belangrijk vinden dat je mag zijn wie je bent, waar je je grenzen verlegt en je op zoek gaat naar je talenten. Het welbevinden van kinderen staat bij dit alles centraal.”

·      “Vanuit eigenheid vol vertrouwen samen in ontwikkeling.”

·      “Kinderen zijn individuen. Elk kind is uniek.”

·      “Het kind als stralend middelpunt.”

·      “Wij bieden alle ruimte om je te ontwikkelen.”

·      Wij staan voor onderwijs dat het beste uit ieder kind haalt.”

·      “Wij zijn specialisten als het gaat om onderwijs.”

·      We gaan samen met het kind het avontuur aan van groei en persoonlijke ontwikkeling, ondersteunend, uitdagend en in nauwe samenwerking met de ouders, onze partners.”

·      De <naam school> is een fijne, veilige school waar kinderen samen leren, werken en groeien


Ik heb nog nooit zoveel platitudes en open-deurderige gemeenplaatsen op een rijtje gezien. Ik heb gegoogled en kon van iedere school wel zo’n stoplap kopiëren. Ik ben op een zeker moment gestopt. Bij iedere school had ik beet. 
Er zijn dus mensen gaan zitten en die hebben dit bedacht. Bedacht dat deze hoeveel gebakken lucht je doet onderscheiden van andere scholen. Misschien heeft zelfs het hele team er een plasje over mogen doen. Ze hopen zo ouders over de streep te trekken naar hun school. 

Een school bedenkt bijvoorbeeld dat het hun missie is om alle kinderen maximale kansen te geven. Hiermee hopen ze op te vallen tussen andere scholen. Want er zijn dus blijkbaar ook scholen die als missie hebben zo min mogelijk kansen aan kinderen te geven.
Een andere school claimt dat ze het beste uit de kinderen halen. Want er zijn dus blijkbaar scholen die dat liever niet doen.
Als je nu de website van de school hebt bekeken en je gaat daarna de school in; zie je dan terug wat men claimt op de homepage? Ik durf te stellen dat dat of niet zo is of juist op iedere school zo is omdat het geschrevene een clichématige dooddoener is. 

·      Want hoe ziet talentonwikkeling er dan in de praktijk uit?
·      Hoe herken ik dat school bezig is met sociaal-maatschappelijk bewustzijn?
·      Hoe haalt de school het beste uit ieder kind?
·      Hoe herkennen jullie de unieke individuele behoeftes en hoe geven jullie vorm aan het hierop inspelen?
Ik denk als ouders met dit soort vragen op de intake komen er een lichte paniek uitbreekt. Helaas komen ouders daar niet zo vaak mee, dus laat ik het dan maar doen. Start eens de eerste pagina van je schoolwebsite op en lees eens. Heb je antwoord op dieper gaande vragen hierover? Of blijf je ook een beetje in gemeenplaatsen hangen?

Opvallend is ook dat er nagenoeg niet wordt gesproken op de visitekaartjes over een van de belangrijkste taken van scholen; kennisoverdracht. Zo niet de belangrijkste. Zo, er haken nu een aantal lezertjes af om in de gordijnen te klimmen. Kennisoverdracht ….. bah. Ik ben blij dat ik dat heb gehad. Zelf had ik waarschijnlijk geen werk van gemaakt. 
Ik vermoed dat men denkt dat dat saai is en ouders niet zo aanspreekt. Ik zou als ouder het juist wel van belang vinden. Helaas is kennisoverdracht belangrijk vinden een beetje vies en eng tegenwoordig. Zelfontdekkende individualisering op leerpleinen en persoonsvorming vieren hoogtij. Het zal allemaal wel …

Ik heb eerder een column geschreven over unique selling points (wat is er trouwens mis met Nederlands tegenwoordig?) (1) Dit onderscheidend verkoopargument komt op de homepage van de website. 

Zouden er scholen het aandurven het volgende daar neer te zetten:

“Wij geven degelijk les. Geen malle fratsen. We zijn doorgaans een fijne school waar de kinderen veel leren. Want daar zijn we goed in. Soms is dat saai en vaak juist niet. Daar staan we voor en daar mag u ons op aanspreken. En op het eind zijn de kinderen klaar om verder te gaan.”

Dit zal het wel niet redden want niet flitsend, wel saai. Niet kek, wel degelijk. 

Bertus Meijer
Onderwijsenzo
Juli 2019  

Literatuur:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten