donderdag 24 januari 2019

007. Kinderen waar niets mee is ....




Ik breek een lans voor de kinderen “waar niets mee is”.


Ik plaats geregeld allerlei foto’s en dergelijke op mijn pagina en verbaas me over de inmiddels voorspelbare reacties.

·     Als ik een foto van een klaslokaal plaats begint men al snel te klagen dat de prikkels te veel zijn voor sommige kinderen. (Citaat: “Als ik zo inricht ga ik stuiteren en heb ik ook 25 stuiterballen in de klas.”)
·     Als ik opper dat spelling ook op bij topotoetsen mee moet tellen wordt al snel geroepen dat dat niet wenselijk is omdat je dan de dyslectische kinderen benadeelt. (Citaat: “Lekker zeg als je dyslexie hebt. Zo heb je nooit een kans. Spelling dus nooit meetellen. Zo oneerlijk dit.”)
·     Als ik bepaalde werkvormen in het zonnetje zet is men het er niet mee eens want de meer begaafde slimmeriken komen niet aan hun trekken. (Citaat: “De slimme kinderen zijn dan zo klaar. Heb je wel nagedacht wat zij hiervan leren?”)
·     Als we kinderen juist wel uitdagen wordt er weer gezegd dat we de kinderen met faalangst dan overvragen en hun problemen vergroten. (Citaat: “Je zal maar faalangst hebben en zo benaderd worden. Slechte leerkracht die dit doet.”)

Wat is dat toch? 
Die neiging op hoge toon collega’s (!) de maat te nemen en vervolgens met de vinger wijzend naar anderen de hele organisatie willen organiseren rondom een kleine groep kinderen?
En hoeveel van die groepen zijn er inmiddels: prikkelgevoelig, hooggevoelig, hoogsensitief, ADHD, dyslectisch, meerbegaafden, faalangstigen enz.
Vergeten we de kinderen “waar niets mee is” niet af en toe? Het lijkt alsof die er een beetje bij inschieten.

Er zijn bijvoorbeeld kinderen die een lokaal waar veel te zien is juist prettig vinden. 
Ik weet dat ik vroeger heerlijk kon wegdromen bij de wandplaten en Bijbelse viltfiguren. Ik woonde in zo’n kasteel en vocht mee met de ridders. Ik liep met het volk door de woestijn onder leiding van Mozes. Sommige oud-leerlingen hebben het nog over de beelden, de schilderijen en andere zaken in mijn lokaal.
Als je echt denkt dat al (!) je leerlingen en jij gaan stuiteren van een prikkelrijke omgeving moet je je afvragen of het probleem bij alle kinderen of bij jezelf ligt. Wat is trouwens stuiteren en waarom is dat erg? Kun je wellicht je lokaal zo inrichten dat de stuiteraars en de “wandplaatkijkers” aan hun trekken komen.

Spelling niet mee laten tellen met toetsen in andere vakken is natuurlijk vreemd. Dat heb ik in een eerder blog al aangegeven. Het doel van spellingonderwijs is juist dat het op geautomatiseerd niveau wordt gehanteerd in alle taaluitingen. Of hoeven ze alleen maar goed te spellen in het werkboek spelling en met een dictee? En ja, ik houd rekening met alle kinderen, maar vraag ook aan de kinderen een zekere inspanning. Dat hoort toch tot onze kerntaak.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Ik pleit ervoor om ook aandacht te besteden aan de kinderen “waar niets mee is”. Zeker na de invoering van Passend Onderwijs dreigt deze groep ook in de verdrukking te raken. De anderen vragen blijkbaar zoveel aandacht van ons dat ze vergeten dreigen te worden. We gaan helemaal op in de kinderen “waar iets mee is”.

Kinderen “waar niets mee is” zijn kinderen die label-loos door het leven gaan, die de stof makkelijk oppikken en soms wat extra uitleg nodig hebben, die sociaal goed in de groep liggen en gedragsmatig geen uitschieters hebben. Soms moet je ze waarschuwen waarna ze weer in het gareel meedraaien. Ze hebben vaak II en III scores.

Bedenk eens welke leerlingen dat in jouw groep zijn. Het zijn er meer dan je denkt. 
Kijk vervolgens eens in je leerlingvolgsysteem. Je herkent deze leerlingen aan het feit dat er weinig aantekeningen over hen in dit systeem staan. Ze hobbelen al jaren probleemloos mee. Van die leerlingen waar van je soms zegt; “Van hem wil ik wel een klas vol hebben.” Hun onderwijs is al snel passend want het is al gauw goed.

Ik denk dat ik zelf vroeger zo’n leerling was. De lessen ben ik vergeten. Ik herinner me vooral de momenten waarop de leerkracht ook aandacht voor mij had. De momenten dat ik ook even in het zonnetje stond.
Zullen we eens proberen een keertje per week ook de leerling “waar niets mee is” in het zonnetje te zetten en extra aandacht te geven? Ze horen er ook bij.

Bertus Meijer / Onderwijsenzo
Januari 2019 


9 opmerkingen:

  1. Doet me denken aan de tijd dat mijn kinderen nog klein waren. De één lustte geen spinazie. De ander geen worteltjes. Tot overmaat van ramp riep eentje zich uit tot vegetarisch. Help!! Mijn vrouw en ik hadden daar geen 'beleid' om en volgden al die aanwijzingen heel lief en beschermend op. Gevolg? Je raadt het al: pannenkoeken, hamburgers en patat. Mooie tijd! Op een gegeven moment heb ik een revolutionare innovatie toegepast: alles onderdelen van de maaltijd los van elkaar op tafel zetten. Konden ze zelf hun bord met pasta samenstellen. Een knaller van een succes! Ik moet ze nog eens vragen of ze daar nog herinneringen aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 100% raak, plus- voor de kinderen die wat meer kunnen, klus- voor de kinderen die moeite hebben met concentratie of ander instructie vorm, level werk, extra dyslexie lessen en ook nog rekenlessen voor discalculie noem het maar ook en dan dan ook nog add adhd etc,.. al die afwijkende vormen en mijn kinderen maar jaloers zijn dat ze niets hebben en ook wel eens in de klus klas willen om dat daar zulke leuke dingen gemaakt worden, nee maar voor gewone kindjes hebben we niks...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, dit roep ik al jaren. De middelmaat die de straat siert wordt vergeten! Ik vertik het ook goed gedrag met stickers te belonen als de lastige plager een goede dag heeft. De normaaltjes krijgen hem ook nooit omdat ze normaal doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi stuk "kinderen waar niets mis mee is" .. Bedankt voor het schrijven van dit stuk om meer bewustzijn te creëren voor de ongelabelden. Fijn zo'n verfrissende kijk ! Wat ik graag met u zou willen delen: Ik begrijp wat ermee gezegd wordt, tegenwoordig wordt er gauw en het liefst alles gelabeld omdat dat nu eenmaal is wat men tegenwoordig doet, maar wat als er nou met géén van de kinderen "iets mis is" maar het gewoon kinderen zijn met alles wie ze zijn, wat ze doen, of niet doen …..Wie of wat bepaald er voor zo'n kind in welk hokje hij of zij zou moeten passen ? Misschien is er met het onderwijssysteem "wel iets mis". Zou het niet fantastisch zijn wanneer het systeem zo ingericht zou kunnen worden dat ze niet de hele dag hoeven te zitten maar ze spelenderwijs kunnen leren en men ze zou kunnen leren over tuinieren, de natuur, repareren, dieren verzorgen, uitvinden en creatief te zijn …. Dat waar álle kinderen écht behoefte aan hebben ? En dan daarin de skills leren als rekenen, taal en godbetert, in een tijd waarin niemand meer een atlas of een wegenkaart gebruikt maar een navigatie, topo. Dat er niet gekeken hoeft te worden naar wat "beter" zou kunnen, maar ze het gewoon altijd goed doen niet meer in "niveaus" wordt gedacht.
    Ze kunnen uitblinken in dat waar ze goed, kind zijn, zonder dat ze "beter hun best" moeten doen voor iets wat ze minder goed kunnen. De basis is m.i. dat een kind positief kan opgroeien en dat het trots kan zijn op wat hij of zij kan en een positief zelfbeeld krijgt.
    Als ouder krijg ik vaak het gevoel dat vooral de nadruk wordt gelegd waar een kind minder op presteert en "hulp" krijgt om zo de scores te verbeteren. Kinderen hebben talent of gevoel voor het één en minder voor het andere. Ze doen altijd hun best. Zeggen dat ze "beter hun best" moeten doen geeft voor mijn gevoel een signaal dat ze niet voldoen aan een norm die ooit eens is bepaald …. Maar wie bepaald die norm, U als onder-wijzers, wij als ouders, de overheid, pedagogen ? Wie bepaald nou daadwerkelijk wat kinderen echt nodig zijn ?

    Met hartelijke groet

    Harriët

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat 'drukke klaslokaal met prikkelend materiaal' zoals posters, grote planten en een viskom met inhoud zorgt ervoor, dat veel kinderen zich er juist thuis voelen. En mag dat a.u.b....? Ze zitten er tenslotte 5 uur per dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thuis voelen! Dat ja!
      Ik zat laatst bij een hulpverlener in een praktijkruimte. Alles wit. Echt álles wit en met niets opgeleukt.
      Dat leidde me enorm af en ik voelde mij alles behalve op mijn gemak.
      Dus doe mij maar wat posters en werk van de kinderen aan de muur en een plantje hier en daar. Ik heb nog nooit een kind horen klagen. Wel een leidinggevende. Die had zeker net ergens gelezen dat het overprikkelend zou zijn.

      Verwijderen
  6. Eens!! Maar dan moet er wel wat veranderen in het systeem....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gewone kinderen bestaan volgens mij niet en dat is maar goed ook. Alle kinderen hebben recht op denk- en doe-activiteiten (dus niet alleen plus- en klusklassen), het liefst in een heterogene samenstelling. Bij een opdracht kunnen kinderen heel goed zelf de taken verdelen en aangeven wat ze kunnen of willen proberen. Op deze manier leren ze ook van elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen