dinsdag 29 januari 2019

008. Flinterdunne murwheid



Geweld tegen leerkrachten.
Murw is flinterdun.

Van de week werden we weer eens opgeschrikt door een filmpje waarin te zien is dat een agressieve leerling (zowel fysiek als verbaal) door een leerkracht bij de nek werd gegrepen en weg werd gewerkt.
De verbazing is weer eens enorm.

Terwijl mensen in, met name, het voortgezet onderwijs hier niet eens meer van opkijken. Uit een onderzoek uit 2015 van Duo Onderzoek bleek dat het in schooljaar voorafgaand aan dat onderzoek bijna 10.000 keer voorkwam. Dat is per schooldag ongeveer 50 keer. Laat dit getal even op je inwerken. Ik denk dat dit aantal anno 2019 niet lager ligt. Eerder hoger.

Elke dag 50 leerkrachten die naar hun werk gaan vanuit hun veilige huis om jonge mensen te helpen een volwaardige plek in de maatschappij te vinden en ze dingen te leren.
Elke dag 50 leerkrachten die worden geslagen, bespuwd, geschopt of erger om redenen die wat mij betreft volkomen irrelevant zijn. Geen goedpraten mogelijk.

De verbazing is nu alleen maar omdat het (weer) gefilmd is door een stoere medeleerling en op het net is gezet.
De leerkracht is teruggefloten door zijn directie en is aangeschoten wild geworden. Er volgt een gesprek met hem heeft de directie na de publiciteitsstorm besloten.
Welke beslissing de labbekakkerige directie nu ook neemt. Hij kan niet meer terugkeren op deze school. Hij zal niet meer aan de slag gaan en zal roemloos zijn onderwijscarrière zien eindigen. Collega’s die dit lezen. Denk je even in dat jij het bent. Ik zou me van eenzaamheid geen raad meer weten.

Ik denk dat als je als directie forse maatregelen neemt tegen dit soort zaken het juist goed is voor je uitstraling. In tegenstelling tot wat men denkt. Dit is een school waar dit soort zaken niet getolereerd worden. Hier doen ze er iets tegen. Als ik de keus had stuur ik mijn kind hierheen. 

En de betreffende leerling? Geschorst voor even en na een forse “foei” weer op school. Stoer en invloedrijk. Want hij heeft wel even een geweldig showtje weggegeven. Hij heeft punten gescoord en is gestegen in aanzien.

Ik had een aardige discussie op internet hierover. De tendens was dat we, ook hier, zoals bij zoveel zaken die niet kloppen in het onderwijs murw (lees: lamgeslagen en afgestompt) geworden zijn.
Nu denk ik dat die murwheid een flinterdunne murwheid is.
50 Per dag is een abstract getal. Maar als ik zeg dat 50 levens zwaar aangetast zijn …. Vaak van goede leerkrachten die, na zo’n gebeurtenis, zeggen te stoppen met dit werk (hallo lerarentekort). En dat iedere werkdag weer. Elk uur dat de school open is een stuk of 5. In een betrekkelijk klein land. 

Waarom is deze murwheid flinterdun?
Omdat op het moment dat jij het slachtoffer bent er van die murwheid niets over is. Je bent evenzeer geraakt als vroeger.
Waarschijnlijk zelfs meer omdat je collega’s murw zijn. Omdat je directie murw is. Je staat nog eenzamer alleen dan vroeger. En dat gevoel van eenzaamheid is, denk ik, het ergste. Je collega’s zijn murw, je directie steunt je niet echt, thuis begrijpen ze het niet helemaal.
Het filmpje van een van de rotste momenten van je leven zal altijd blijven circuleren. Het filmpje kan altijd weer opduiken. Het zal nooit ophouden. De dreiging is er altijd.

Ik pleit er derhalve voor om niet alleen de straffen voor geweld tegen hulpverleners te verhogen maar in deze ook geweld tegen onderwijspersoneel zwaarder te bestraffen. 
En doe dat ook meteen volgens het volwassenrecht. Verlaag de leeftijd derhalve van 18 naar 14 jaar. 
Men denkt als een volwassene te kunnen handelen. Men denkt levens te kunnen ruïneren. Accepteer dan ook dat je als een volwassene wordt behandeld. En neem daarin de stoere cameralui ook meteen mee.

Bertus Meijer
Onderwijsenzo
Januari 2019 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten