zondag 14 juli 2019

040.Ik lees dingen: Omarm het transitiecadeau


 

Omarm het transitiecadeau ….

9 Juli jongstleden verscheen op LinkedIn het artikel “Boos over het lerarentekort, lees dan eerst dit even.” (1) Geschreven door Annette Dölle. Zij is processor. Ik las eerst professor. Maar dat was fout. De auteur is processor. Ik dacht dat Apple die in mijn Macbook deed maar het kan dus ook menselijke vormen aannemen. Bij een menselijke processor kan ik me weinig voorstellen. Zal er wel weer te oud voor zijn.
Als ik verder lees in de bio van de auteur lees ik de volgende zaken: “groeps- en systeemdynamicus”, “als er vanuit overvloedsdenken en oplossingsgerichtheid gehandeld wordt, beweegt vaak de energie binnen de organisatie als een hefboom mee”, “ik gedij bij ogenschijnlijke starre contexten waar beweging in ontstaan moet.” Ondanks deze inhoudsloze kakelzinnen probeer ik het artikel met een open vizier tot mij te nemen. Even koffie pakken.

Ook zal ik proberen me over de pedante toon van het geheel te zetten. Ik vind het zeer onprettig om als een 4-jarige toegesproken te worden. Waarbij ik meteen aanteken dat menig collega kleuters op een volwassener manier aanspreekt. Met je drukknopjes, potjandikke, “ja, echt”, “Ik vermoed dat ik daar nu veel mensen boos mee maak, maar laat me het eerst even uitleggen.”enz.

Ik neem alle genoemde hindernissen en ga alleen op de flinterdunne inhoud in.

……..

Daar ben ik weer. Ik lees dat ik het lerarentekort als een cadeautje moet zien van deze tijd. De tijd van transitie. Ik hoop me deze wijze woorden te herinneren als er volgend jaar weer een klas verdeeld wordt, een groep een dag naar huis wordt gestuurd of ik mijn werkzaamheden buiten de klas moet doorschuiven. “Bertus, denk ik dan, “het is een cadeautje. Nog even door de transitieappel heen bijten en het komt weer goed.” Het zal een troost zijn dit te lezen voor al die directies die met de handen in het haar de vakantie ingaan omdat ze de formatie niet rond hebben.
De genoemde transitie wordt trouwens nergens onderbouwd. Zoals niks onderbouwd wordt.

Het volgende citaat:
Verder dan 'Arie Slob moet geld geven' heb ik ze nog niet gehoord. Iets dat we trouwens vorig jaar ook al hoorden. Maar het domste (ja, echt) dat je tijdens een systeemtransitie kunt doen is het voorgaande herhalen en een ander antwoord verwachten...” 
Ik, en velen met mij behoren blijkbaar bij een groep die “ze” wordt genoemd. Een groep die alleen maar roept dat ze geld willen. Ook hier doe ik dus blijkbaar domme dingen, want ik snap de systeemtransitie blijkbaar niet. Ja, echt …..

Volgende punt:
“….. ontstaat het probleem voor de maatschappij pas als alle kinderen weer huiswaarts keren, terwijl papa en mama aan het werk zijn. Zou je dit perspectief iets serieuzer nemen, dan... kunnen we komend schooljaar de kinderopvang opschalen, verruimen en ruimte geven - waardoor er hybride vormen van educatie ontstaan. Zolang de kinderopvang een kopietje maakt van de kerndoelen (het 'wat' moeten kinderen kennen en kunnen), daar richtlijnen uit haalt en de boel monitort, moet dat best wel goed komen.”
Los van het totaal irreële tijdspad dat hier wordt aangegeven is de laatste zin natuurlijk helemaal krankzinnig. Ik herhaal: We geven de kinderopvang een kopietje van de kerndoelen en dan “moet dat best wel goed komen.” Mijn vak als iets dat best wel goed moet komen.

Vervolgens komt er een pleidooi voor onbevoegde leraren. De reden is dat er namelijk ook bevoegde leraren zijn die het niet kunnen en onbevoegden die het wel kunnen. De auteur kent er tientallen van beide zijden. Hoe heeft ze die leren kennen? Vanuit haar rol als processor. Ik heb namelijk nog nooit een processor op mijn school gezien. Denk ik. Laten we eens kappen met dit soort niet onderbouwde anekdotische bewijsvoering.
Maar onbevoegd moet wel kunnen …… gewoon een kopietje van de kerndoelen toch? Om te huilen.

Dan komt er gelukkig iets waar ik me wel in kan vinden. Negeer de regels eens een beetje en hak overtollige administratie weg uit je organisatie. De brochure “Ruimte in Regels” van het ministerie helpt daarbij. (2)

Vervolgens begint raakt de auteur weer het spoor bijster als ze oppert het materiaal van de machtige methodemakers niet meer te gebruiken maar zelf je lesmateriaal digitaal te maken. Nu weet ik zeker dat mevrouw niet vaak een school van binnen ziet als deze in bedrijf is. Zelf je lesmateriaal maken …… wanneer? En sinds wanneer kunnen wij dat? Ik ben blij dat er specialisten zijn die dat (soms knullig) voor mij doen. Ik ben mans genoeg om zelf een professionele draai aan de manco’s in methodes te geven.
In dit stukje wordt wederom niet onderbouwd met getallen en feiten gesmeten.
-       Methodeuitgevers zijn in handen van internationale investeringsfondsen met kantoren in Manhattan waar ze lattes drinken terwijl ze naar het Empire State Building kijken. Als beeld doet het wel aardig voor wie er gevoelig voor is maar de onderbouwing ontbreekt. Onder het artikel ontbreekt trouwens een bronnen- en literatuurlijst.
-       De auteurs van methodes zijn in 80% van de gevallen leraren met een bijbaan. (Ook hier geen bron voor dit getal)
-       Ze verdienen 20% van de 500 miljoen die jaarlijks aan dit soort zaken wordt uitgegeven. (bron?)

De reacties onder het artikel doen me bijna aan mezelf twijfelen: verfrissend, een ander geluid, hulde, dapper enz. Geen enkel negatief geluid. Ik kan me dit niet voorstellen. De positieve reacties scannende zijn ze doorgaans van mensen aan de zijlijn.

Kortom: een waardeloos artikel zonder enige onderbouwing geschreven door iemand die totaal losgeslagen is van de werkelijkheid. Het heeft vooral een hoog “kijk mij eens interessant anders dan anderen denken” gehalte. Ongetwijfeld krijg ik nu het verwijt niet out of the box te kunnen denken. Dat kan ik wel, maar wel met enige onderbouwing. We horen in het onderwijs al genoeg niet onderbouwd gekakel.
Ik hoop dat er na de zogenaamde systeemtransitie geen ruimte meer is voor dit soort niet onderbouwde, populair schreeuwerige blabla. Wat ik wel positief vind is het feit dat de kop van het artikel zich helemaal waar heeft gemaakt. Ik ben bozer over dit flutstukje dan over het lerarentekort. Toch nog iets positiefs.

Bertus Meijer
Onderwijsenzo
Juli 2019 


Lezen: 


1 opmerking:

  1. Bam! Heerlijk dit. Mooi verwoord, goed onderbouwd. Dank Bertus. Heb gisteren echt met plezier alle onderbouwde reacties van mensen met de voeten in de klei gelezen. Mensen die wel weten wat er speelt in de scholen. Die het vak echt kennen. Het geeft vertrouwen in de toekomst dat we als docenten met elkaar ons best doen om ons vak te behouden, onze collega's te behouden en de aandacht te richten op wat wel helpt.

    BeantwoordenVerwijderen